מתחזקים משבת לשבת – YNET

מתחזקים משבת לשבת – YNET

עיתון: YNET
תאריך: 20.10.11
כותב: מיקי שורץ

מתחזקים משבת לשבת

איתי שכטר לא פוסל חזרה בתשובה, האמונה עזרה לשי אבוטבול לעבור את התקופה הקשה, ושניר גואטה ויתר על קריירה מבטיחה. לרגל שמחת תורה, YNET ספורט מגיש: הכול זה מלמעלה – הכדורגלנים הישראלים מתקרבים לדת. פרויקט מיוחד.

מאמינים בני מאמינים. הרב רפאל מאמו, שנחשב לאחד מגדולי המקובלים בדורנו, החליט לפני מספר שנים לפעול למען הזזת משחקי הכדורגל משבתות לימי חול. בשביל לקדם יוזמה זו, אסף הרב מאמו חתימות של ראשי מועדונים, מאמנים, שחקנים ושופטים הנוהגים לפקוד בקביעות את חדרו ולקבל ממנו שלל ברכות ועצות (לאו דווקא בענייני הכדורגל).

אותם מבקרים חתמו ובכך הביעו את נכונותם לתמוך במהלך בתקווה שיוכלו להשפיע על מקבלי ההחלטות בהתאחדות לכדורגל (שאגב, חלק גדול מהם נמנה על אלו שנפגשים עם מאמו בקביעות), אך למרות זאת, עד היום, הרעיון לא אומץ מסיבות כאלה ואחרות ושינוי ממשי לא נעשה בעניין.

"ניסיתי ואני עדיין מנסה, בשיתוף מלא עם האנשים המובילים בכדורגל, להעביר את המשחקים לימי חול", סיפר מאמו ל-ynet ספורט. "אני לא עושה את זה למען עצמי, אלא למען קהילת אנשי הכדורגל שבאים ומבקשים זאת ממני. כל מצווה שיהודי עושה זה דבר טוב וגם אם מגיעים אליי מאמנים, שחקנים או שופטים ומתחילים להתחזק, אני מעודד אותם לעשות הרבה מצוות, למרות שהם משחקים בשבת בלית ברירה".
הרב מאמו טוען כי תופעת ההתקרבות של הכדורגלנים לדת, הינה תופעה מוכרת. "זה היה קיים מאז ומעולם. אולי היום שמים לזה יותר וזה תופס תאוצה."

אז מצד אחד הם באים לרב, מקיימים מצוות, מבקשים סליחות, אבל עדיין כדורגלני ארצנו, ממשיכים לפקוד את המגרשים בשבתות. אי העברת המשחקים לימי חול אינה מפריעה לשחקנים למצוא את עצמם בתהליכי התקרבות לדת, כשחלקם נפרדו מעולם הכדורגל לטובת לימודי תורה בישיבה, וצירפו לסטטוס הפרטי שלהם את ההגדרה – חרדי.

התליון של תמוז, הכיפה האדומה של שכטר
כשאדריונס טמילי היה בן שנתיים, הוא ומשפחתו היגרו לישראל מניגריה. כשגדל, אומץ טמילי על ידי אורית תמוז ולימים שינה את שמו לטוטו. לכן מפתיע לגלות שדווקא טוטו תמוז, חלוץ הפועל  תל אביב שכלל לא נולד יהודי, התקרב בשנים האחרונות לדת ונמנה גם הוא בין אלו שמבקרים לעיתים קרובות מאוד בחדרו של רפאל מאמו.

תמוז קיבל מהרב תליון עם קמע מיוחד שמכיל סודות בני 2,000 שנה, אותו הוא מקפיד לענוד על צווארו. בנוסף משוחח טוטו עם הרב על ענייניו האישיים כאשר גם המעבר מבית"ר ירושלים להפועל תל אביב קבוצתו הנוכחית לא הושלם לפני שיחה עם הרב.
אצל אורי מלמיליאן, הדת תופסת מקום חשוב מזה שנים. שחקן העבר של בית"ר ירושלים והמאמן בהווה, מקפיד שלא לנסוע למשחקים שנערכים בשבת ולעיתים קרובות לן מלמיליאן במקום הסמוך למגרש, ומשם הולך ברגל לאצטדיון.

בתחילת העונה שעברה, כשאימן את בית"ר ירושלים, דאג מלמיליאן לשמור על קדושת השבת והחגים גם במחנה האימון שערכה הקבוצה בגרמניה.
מלמיליאן וחלק משחקניו התפללו תפילת ערבית בחדר האוכל של המלון ובנוסף דאג המאמן לוודא שהקבוצה תשוב לישראל יום לפני צום תשעה באב, בגלל ששהייה בחו"ל בזמן הצום, עלולה להביא לחורבן במשך כל העונה.

אחד המקרים המפורסמים בשנים האחרונות בו עניין הדת שולב באופן ישיר עם הכדורגל הוא משחק מוקדמות ליגת האלופות שהתקיים אשתקד בין הפועל תל אביב לרד בול זלצבורג האוסטרית. לאחר שהבקיע שער חוץ חשוב במיוחד, החליט איתי שכטר לחגוג את האירוע בצורה ייחודית. שכטר שלף מהגרב כיפה אדומה שקיבל מאוהד הפועל ושם אותה על ראשו במה שעורר את זעמם של האוסטרים, אך עשה שמח בלב של הרבה אנשים, שהם לאו דווקא אוהדי הפועל.

מלבד מהנחת תפילין מידי בוקר ושמירה על מצוות היהדות הקפיד שכטר להגיע באופן קבוע, פעם בשבוע, לשיעור תורה. עזיבתו לגרמניה אומנם אילצה את חלוצה החדש של קייזרסלאוטרן "לעבוד" קשה יותר על מנת להמשיך ולשמור על המצוות, אבל גם שם עושה זאת שכטר בקפידה.

"אני מקפיד להגיע לבית הכנסת למרות שזה רחוק מביתי, ומשתדל לא לפספס את תפילות יום שישי", מספר שכטר. "לעומת זאת, נושא הכשרות הוא קצת יותר בעייתי. כדי להשיג בשר כשר אני חייב לנסוע עד לפרנקפורט, אבל אני עושה את זה באהבה. אני כל הזמן מתפלל ומתחזק. אני עדיין לא יודע מה יהיה הלאה ובהחלט לא פוסל חזרה בתשובה בהמשך".

גולסה לא מפספס את התהילים, אבוטבול מקפיד על התפילין
מגמת ה"התחזקות" אצל בועטי ארצנו מתחילה גם בכדורגלנים הצעירים ביותר. אחד כזה הוא אייל גולסה שרק החודש חגג את יום הולדתו ה-20. אם תתקשרו לקשר מכבי חיפה בסוף השבוע, סביר להניח שלא תקבלו מענה, כי עבורו זה ייחשב לחילול שבת.

הקירבה לדת החלה אצל גולסה לקראת גיל 13,  אז שקד הקשר על ברכות העלייה לתורה, מה שלטענתו הוביל אותו להיצמד לדת ולהפוך לשומר מצוות אדוק. כל בוקר מתעורר גולסה בסביבות השעה 06:00 ומתחיל את טקס היהדות הפרטי שלו. גולסה מתפלל, מניח תפילין, קורא תהילים, מדליק נר ורק אחר כך מתפנה לארוחת הבוקר של אמא מירה.